Axun
Dr House tego forum
Dołączył: 27 Sie 2005
Posty: 1411
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: T-ów
|
Wysłany: Pią 15:20, 09 Wrz 2005 Temat postu: 'Czarny Piątek' w Trójce [09.09.05 godz.22:00] |
|
|
Gośćmi Czarnego Piątku będą Sean O'Hara, Vice-Konsul Ambasady USA i Charles Rush, Radca Ambasady USA - fani jazzu i Nowego Orleanu. Prosimy o pytania do gości... [link widoczny dla zalogowanych] i (022) 333 33 33 (telefon czynny w piątek w godzinach 22-24).
Amerykanie są wdzięczni światu za życzliwość
i pomoc okazaną ofiarom huraganu Katrina
Ambasador Victor Ashe pragnie wyrazić szczególną wdzięczność za wszystkie przejawy ogromnej życzliwości i pomoc, za kwiaty i świece, które pojawiły się przed ambasadą w Warszawie i konsulatem w Krakowie, a także za kondolencje i zapewnienia o modlitwie za ofiary, jakie otrzymaliśmy od tak wielu Polaków.
Trzy polskie organizacje humanitarne – Polska Akcja Humanitarna, Polski Czerwony Krzyż oraz Caritas – będą koordynowały akcję zbierania środków, które zostaną następnie przekazane amerykańskim organizacjom pozarządowym. Pieniądze można wpłacać na rachunek banku BPH nr 42 1060 0076 0000 3310 0008 4935, wpisując w tytule przelewu "Katrina". Można też dokonywać wpłat gotówkowych we wszystkich oddziałach BPH na hasło “Katrina”. Pieniądze dla ofiar huraganu będą również zbierane w najbliższą niedzielę w Krakowie podczas koncertu charytatywnego organizowanego przez Piwnicę Pod Baranami oraz Polską Akcję Humanitarną.
Amerykanie są wzruszeni i niezwykle wdzięczni za życzliwość i pomoc, jaką zapowiedziały rządy wielu państw, organizacje i ludzie na całym świecie. Wyrazy współczucia podnoszą nas na duchu, a okazywana pomoc jest bardzo potrzebna ofiarom tego najstraszliwszego żywiołu ostatnich lat.
Ze względu na ogromną skalę kataklizmu i trudne warunki w regionie dotkniętym huraganem być może pewne formy pomocy będziemy mogli przyjąć szybciej niż inne. Departament Stanu współpracuje z władzami lokalnymi, stanowymi i federalnymi, a także z wojskiem amerykańskim, aby umożliwić jak najszybsze przyjęcie pomocy. Jesteśmy wdzięczni światu za hojność.
Pomagamy również rządom innych państw w odnalezieniu obcokrajowców, którzy mogli ucierpieć wskutek uderzenia huraganu. Niestety nadal nie udało się odnaleźć mieszkańców wielu krajów, w tym około dwudziestu osób obywatelstwa polskiego. Dążymy jednak do tego, by jak najszybciej skontaktować rodziny z zaginionymi bliskimi.
Kontakt: Jim Bond lub Chase Beamer, biuro prasowe ambasady USA, tel. (022) 504-2323
Tragedia Nowego Orleanu dotyka wszystkich, ale muzyków w szczególności. Prince nagrał i wypuścił przez swoją stronę internetową [link widoczny dla zalogowanych] dwie kompozycje, dochód ze sprzedaży których w całości zostanie przekazany ofiarom huraganu Katrina. Pierwsza z nich - "S.S.T.", napisana i nagrana została rano 2 września 2005 roku. Artysta, przejęty tym co działo się w Nowym Orleanie, słuchając utworu "Sweetest Taboo" Sade, w ciągu kilku godzin napisał, skomponował, nagrał i umieścił "S.S.T." w Internecie. Druga z kompozycji - "Brand New Orleans" - to instrumentalny utwór oparty na "S.S.T.". W obu numerach Prince gra na wszystkich instrumentach... I oba z nich usłyszymy w Czarnym Piątku.
Nowy Orlean
Muzyka
Nowy Orlean od zawsze jest jednym z najważniejszych punktów na muzycznej mapie świata. W mieście tym mieszają się kultury Europy, Ameryki Łacińskiej i Afryki. Nowoorleańskie orkiestry dęte dały początek jazzowi. Po upływie kilkudziesięciu lat miasto to stało się domem wielu znaczących zespołów spod szyldu R&B, które zasadniczo wpłynęły na rozwój rock and rolla. W Nowym Orleanie i jego okolicach zrodziła się muzyka Cajun, Zydeco oraz Delta blues.
Nowy Orlean słynie z wojskowych pogrzebów, którym towarzyszą orkiestry dęte. Tradycyjne nowoorleańskie pogrzeby pobrzmiewają smutną muzyką (głównie lamentami i hymnami) w drodze na cmentarz oraz wesołą (hot jazz) w drodze powrotnej. Pogrzeby takie odbywają się, kiedy umiera lokalny muzyk, członek jakiegoś stowarzyszenia lub organizacji charytatywnej lub znana osobistość. Aż do lat dziewięćdziesiątych, mieszkańcy miasta nazywali takie pogrzeby „pogrzebami z muzyką”, ale ostatnio przyjęła się nazwa „pogrzeby jazzowe”, nadana im przez turystów.
Jazz
Jazz z Nowego Orleanu znacznie różni się od odmian jazzu, które wykształciły się w innych miastach, głównie dzięki kulturowemu oraz historycznemu bogactwu Nowego Orleanu. Od samego początku w mieście tym mieszali się Hiszpanie, Francuzi i duża społeczność z Afryki. W wieku XX pejzaż kulturowy Nowego Orleanu wzbogacił się emigrantami z Niemiec, Irlandii i Włoch.
Bogactwo kultur w Nowym Orleanie, które mogły się swobodnie mieszać (w innych aglomeracjach miejskich powstawały monokulturowe getta), pozwoliło na znaczną kulturową wymianę. Każda z grup etnicznych dała swój wkład w dynamicznie rozwijającą się scenę muzyczną Nowego Orleanu – w taki sposób ukształtowały się podwaliny jazzu. Największy wpływ na rozwój tego gatunku muzyki mieli Afrykańczycy i Europejczycy. Byli oni zdyscyplinowani oraz posiadali doskonałe muzyczne umiejętności.
Wielu z nich grało w najlepszych orkiestrach w mieście.
Elementy afrykańskiej tradycji tańca i gry na instrumentach perkusyjnych, które pokochało Mardi Gras, odegrały kluczową rolę w formowaniu jazzu. W Dniu Mardi Gras, Afrykańczycy przeczesywali ulice Nowego Orleanu w poszukiwaniu muzyków innych nacji, aby toczyć „muzyczne pojedynki”, które zawierały w sobie elementy gry na perkusji oraz tzw. „call and response playing”, które polegało na tym, że jeden muzyk grał jakiś fragment, po czym drugi odpowiadał mu innym.
Pod koniec XIX wieku w USA ogromnie popularnymi stały się orkiestry dęte – one też odcisnęły piętno na jazzie. Techniki synkopowania, które polegają na akcentowaniu słabych nut, również zdobywały coraz większą popularność. Muzyka ragtime, która opierała się na synkopowanych kompozycjach na pianino, stała się ważnym prekursorem jazzu. Pod koniec XIX wieku ragtime grało się wszędzie. Wiele orkiestr dętych rozszerzało swój repertuar o utwory ragtime.
W ostatniej dekadzie XIX wieku niewykształceni muzycy zaczęli grać improwizacje, które podczas tańców i parad ściągały prawdziwe tłumy. Cały czas pozostawali oni pod wpływem orkiestr dętych. Typowe instrumentarium nowoorleańskiego jazz bandu składało się z kornetu, klarnetu, oraz puzonu.
Wiele wydarzeń w Nowym Orleanie działo się z akompaniamentem muzyki – muzycy mieli naprawdę co robić. Zespoły grały na potańcówkach, paradach, piknikach, wiecach politycznych, garden parties, czy zawodach sportowych. Cały Nowy Orlean wypełnił się dźwiękami jazzu, który szybko stał się zwyczajną częścią życia mieszkańców.
Sława muzyków z Nowego Orleanu dotarła do Chicago i Nowego Jorku. Pierwsze komercyjne nagranie jazz ukazało się w 1917 roku, a nagrało je The Original Dixieland Jazz Band. Stało się ono wielkim sukcesem – jazz momentalnie opanował całe Stany Zjednoczone. W latach 20-tych XX wieku, Jelly Roll Morton z Nowego Orleanu nagrał wiele znaczących kompozycji podczas pobytu w Chicago.
Mimo tego, że jazz przeszedł całą serię stylistycznych zmian, w tym rozszerzenie instrumentarium wraz z nastaniem ery swingu, muzycy z Nowego Orleanu oraz techniki przez nich stworzone cały czas wpływali na muzykę w USA. Lata 30-te i 40-te zdominowane były przez swing; powoli do głosu dochodziły takie innowacje jak bebop czy awangarda, które znacznie odbiegały od tego, co grało się w Nowym Orleanie. W latach 40-tych New Orleans jazz wskrzeszony został przez Bunka Johnsona i George’a Lewisa i do dnia dzisiejszego pozostaje żywym gatunkiem muzyki.
Blues
Od samego początku XX wieku blues był bardzo ważnym elementem Nowego Orleanu. Zespół Buddy’ego Boldena grał blues jeszcze przed 1906 rokiem. Nowoorleański jazz przesiąknięty jest bluesem, co słychać choćby w nagraniach Louisa Armstronga.
Mianem “New Orleans blues” czasami określa się rodzaj bluesa lub R&B, które charakteryzuje się dominacją pianina i sekcji dętej, skomplikowanym rytmem i wesołymi tekstami. Leniwy rytm jest najbardziej charakterystycznym elementem bluesa luizjańskiego.
Muzycy
• Johnny Adams
• James Booker
• Sugar Boy Crawford
• Champion Jack Dupree
• Snooks Eaglin
• Guitar Slim, Jr.
• Guitar Slim
• Earl King
• Smiley Lewis
• Professor Longhair
• Tommy Ridgley
• Tuts Washington
• Katie Webster
W latach 50-tych XX wieku Nowy Orlean stał się ośrodkiem rozwoju R&B. Najważniejsi artyści: Fats Domino, Snooks Eaglin, Dave Bartholomew, Professor Longhair.
W latach 80-tych jazz zaczął łączyć się z hip-hopem i funkiem. Najlepszym przykładem tego zjawiska jest Dirty Dozen Brass Band oraz Rebirth Brass Band.
Jazz współczesny w Nowym Orleanie grali Alvin Batiste i Ellis Marsalis. Niektórzy młodzi wirtuozi jak Wynton Marsalis czy Nicholas Payton eksperymentowali z awangardą, ale nie odcinali się od tradycji wczesnego jazzu.
Ważne zespoły rock and rollowe z Nowego Orleanu to The Meters, The Radiators, Galactic, Better Than Ezra i Cowboy Mouth.
Nowy Orlean stał się kolebką Southern hip-hop. Pierwszym raperem tego nurtu był Master P. Na uwagę zasługują również Cash Money, którzy spopularyzowali średnio-melodyjny styl rapowania i zaprowadzili go do hip-hopowego mainstreamu.
W Nowym Orleanie spokojnie rozwijał się hardcore punk. Grali go m.in. The Normals, Red Rockers i The Sluts.
Mardi Gras
Nowoorleańskie Mardi Gras cieszy się szczególną sławą i jest często nazywane “najlepszą na świecie darmową imprezą”. Uroczystości przyciągają rzesze turystów, którzy razem z mieszkańcami Nowego Orleanu biorą udział w imprezach i paradach.
Do Nowego Orleanu Mardi Gras zawitało razem z pierwszymi francuskimi osadnikami. W Nowym Orleanie narodziły się nowe tradycje zabawy, podobnie jak i w innych miejscach, gdzie organizuje się Mardi Gras.
Oficjalnie Mardi Gras, albo po prostu karnawał, zaczyna się 12 dni po Bożym Narodzeniu. Większość parad, bali i innych uroczystości odbywa się w nocami i weekendami w okresie 2 tygodni przed Dniem Mardi Gras. Chociaż każda z parad jest jedyna w swoim rodzaju, wszystkie one mają pewne wspólne elementy: króla lub królową parady; członków parady rozdających przeróżne karnawałowe gadżety; licealne lub uczelniane orkiestry, które przygrywają uczestnikom parady.
W paradach bierze udział wiele znanych osobistości ze świata filmu i rozrywki.
Katrina
Miasto mocno ucierpiało na skutek huraganu Katrina, który rozszalał się 29 sierpnia 2005 roku. Katrina najpierw dotarła do południa Florydy, potem do Zatoki Meksykańskiej, nabrała siły, i udała się na północ w kierunku Nowego Orleanu. Władze miasta nie śpieszyły się z zarządzeniem powszechnej ewakuacji całego Nowego Orleanu. Przyniosło to ogromne problemy logistyczne i zamknęło wielu mieszkańców w mieście. Ponieważ większość miasta znajduje się poniżej poziomu morza, powódź wydawała się nieunikniona. Miasto dodatkowo zniszczyły silne wiatry, które roznosiły szkło ze stłuczonych szyb, oraz ulewne deszcze, które padały na południu Nowego Orleanu.
Sprawy pogorszyły się 30 sierpnia, kiedy ostatnie wały przeciwpowodziowe nie wytrzymały naporu wody z jeziora Pontchartrain. 89% powierzchni miasta znalazło się pod wodą, której poziom dochodził nawet do ponad siedmiu metrów. Straty szacuje się na 10 do 25 miliardów dolarów.
Najprawdopodobniej zginęły tysiące ludzi, chociaż na razie trudno jest dokładnie oszacować ile osób ucierpiało w skutek Katriny. Miasto cały czas pozostaje pod wodą. Ewakuacja mieszkańców Nowego Orleanu wciąż trwa. z [link widoczny dla zalogowanych]
spewnością w audycji tego dnia będzie możliwość posłuchania dużej dawki jazz'u,soul'u,blues'a ......
Zapraszam , ja napewno będę słuchał.
Post został pochwalony 0 razy
|
|